در مورد اقدامات ما پیرامون انکشاف اوضاع در افغانستان.*
برگردان از روسی به فارسی- دری  داکتر خلیل وداد برگردان از روسی به فارسی- دری داکتر خلیل وداد

 

این سند جمعاً 8 ضمیمه (پیوست) دارد که به نوبت ترجمه شده و در اختیار خوانندگان قرار داده خواهد شد،  (مترجم، خلیل وداد).

 

 

ترجمهء شماره1. 11:11

(لشکر کشی به افغانستان)

 

 

پرولتاریای همه کشورها متحد شوید!

 

 

 

در جریان 3 روز قابل برگشـــــت به کمیته مرکزی

ح.ک.ا. ش. (شعبهءاسناد و ارتباط سکتور 1)  است.

 

 

 

کمیته مرکزی

حزب کمونیست اتحاد شوروی

 

اشد محرم

پروندهء ویژه

 

 

شخصاً

شمارهء پ. 177/151

 

 

به رفقا، بریژنف، اندروپوف، گریشین، گرومیکو، کریلینکو، کاسیگین، کونایف، ِپلشهِ، رومانوف، سوسلوف،  تیخونوف، اوستینوف، چِرنینکو، شیربیتسکی، علییُف، گُرباچف، دیمیچف، کوزنِتسوف، ماشیروف، پوناماریف، رشیدوف، سولومنتسف، شواردنادزه، دولگیخ، زیمیانین، کاپیتونوف و روساکوف.

 

نقل از پروتوکول شماره 177 جلسهء بیروی سیاسی کمیته مرکزی مؤرخ 27 دسامبر سال 1979.

 

 

 

در مورد اقدامات ما پیرامون انکشاف اوضاع در افغانستان.*

 

 

1. طرح دساتیر به سفرای اتحادشوروی در برلین، بوداپست، پراگ، صوفیه، هاوانا، اولان باتور، هانوی (پیوست شماره 1) تصویب است.

 

2. طرح دساتیر به همه سفرای اتحادشوروی در رابطه به انکشاف اوضاع پیرامون افغانستان (پیوست شماره 2) تصویب است.

 

3. طرح دساتیر به نمایندهء اتحادشوروی در نیویارک (پیوست شماره 3) تصویب است.

 

4. طرح اطلاعیهء آژانس تاس تصویب است (پیوست شماره4 ).

 

5. تیلگرام تبریکی به رفیق ببرک کارمل رئیس شورای انقلابی، منشی عمومی کمیته مرکزی حزب دموکراتیک خلق افغانستان، صدر اعظم جمهوری دموکراتیک افغانستان تصویب است (پیوست شماره 5).

 

6. پیشنهاد مربوط به پشتوانهء تبلیغاتی (پروپاگندی) اقدامِ ما در افغانستان تصویب است (پیوست شماره 6).

 

7. متن نامهء کمیته مرکزی به سازمانهای حزبی ح.ک.ا.ش. تصویب است (پیوست شماره 7).

 

8. متن نامهء کمیته مرکزی ح.ک.ا.ش. به احزاب کمونیستی و کارگری کشورهای غیر سوسیالستی تصویب است (پیوست شماره 8).

 

 

منشی کمیته مرکزی

 

 

 

 

*- تذکر: (بشکل ریز و ناخوان چاپ شده)

 

رفقا، سندِ حاضرِاشدِ محرمِ کمیته مرکزی ح.ک.ا.ش نباید بدون اجازهء خاص کمیته مرکزی به کسان دیگر داده شود. کاپی برداری از اینچنین اسناد  و بازنویسی آن بطور قطعی ممنوع است. رفقایی که برایشان سند ارسال گردیده باید آنرا پس از  مطالعه با قید تاریخ امضأ نمایند. 

 

 

27 اِر. ای.

اِ. اِف.

 

 

 

پیرامون بند 151 پروتوکول شماره 177

 

 

 

اشد محرم

پروندهء ویژه

 

پیوست شماره 1

 

 

 

به سفرای اتحاد شوروی در برلین، وارسا، بوداپست، پراگ، صوفیه، هاوانا، اولان باتور، هانوی.

 

 

 

بدون درنگ رفیق هونیکر* (گریک، کادار، گوساک، ت. ژیفکوف، ف. کاسترو، تِسه دِنبال و لی زوان و یا جانشینش  وی) را ملاقات نموده و با استناد به دستور رهبری اتحادشوروی مطالب آتی را به ایشان اطلاع دهید: 

 

ما لازم میدانیم با راستیِ تمام همهء رهبران دوست را از اقدام خویش که بنا بر وخامت شدید اوضاع پیرامون افغانستان بمیان آمده است، آگاه سازیم. وضعیت کنونی طوریست که اساسات انقلاب اپریل سال 1978 و دستآوردهای دموکراتیک و مترقی مردم افغانستان با خطر جدی مواجه اند. مداخلهء خشن بعضی کشورها در امور داخلی افغانستان ادامه داشته و این در حالیست که پهنای آن گسترده شده و به خاک افغانستان دسته های مسلحی که از خارج رهبری میگردند، گسیل میشوند. هدف این مداخلات پرواضح اند: شکست نظام مترقی و دموکراتیک که مردم افغانستان با پیروزی انقلاب مستقر ساخته اند.

 

با وجود اینکه مردم افغانستان و نیروهای مسلح آن مدت طولانی مداخلات مسلح کشورهای امپریالیستی و  ارتجاعی را با پایداری دفع مینمایند، تهدیدات بر ضد امنیت (این کشور) گسترده تر میگردد. این امر تا حدود زیادی وابسته به آنست که امین و گروه کوچکی که اتکأ او را میسازند، عملی خشن و خاینانه را انجام داده و رهبر انقلاب افغانستان رفیق تره کی و تعداد بیشمار شخصیتهای برجستهء دیگر را ازبین برده و به سرکوب گروهی صد ها و هزاران کمونیست اعم از پرچمیها و خلقیها که به آرمانهای انقلاب و سوسالیزم وفادار بودند، پرداختند.   

 

چنانچه دیده میشود، مداخلهء خارجی و ترورِ راه اندازی شده توسط امین در داخل کشور زمینهء واقعی  شکست دستآوردهای انقلاب ثور را مهیا ساخته اند. در چنین شرایطی نیروهای افغانی متشکل از افراد وفادار به انقلاب که اکنون در داخل کشور اند و یا بدلایل واضحی در خارج بسر میبرند، میکوشند در حال حاضر به اقداماتی دست یازند تا غاصب را از قدرت سرنگون کرده، دستآوردهای انقلاب اپریل را حفظ نموده و استقلال افغانستان را تضمین نمایند.

 

با در نظر داشت اینهمه و درخواست رهبری جدید افغانستان در مورد کمک وهمکاری در دفع تجاوز خارجی و بر مبنای وجیبهء انترناسیونالیستی خویش اتحادشوروی تصمیم گرفت به افغانستان قطعات محدود نظامی شوروی را که از آنجا پس از آنکه عواملی که باعث این چنین اقدام شدند، از بین روند، دوباره خارج شوند، گسیل کند.  

 

با توسل به این اقدام اجتناب ناپذیر، ما به همه دولتهایی که اتحادشوروی روابط دیپلوماتیک دارد، اعلام میداریم که ما به ندای رهبری جدیداً تشکیل یافتهء افغانستان لبیک میگوییم که از اتحادشوروی تقاضای کمک و همکاری را در مبارزه علیه تجاوز خارجی نموده است. اتحادشوروی در این اقدام خویش اصل همسانی منافع افغانستان و کشور ما در مسایل امنیتی و حفظ صلح در این منطقه را که در معاهدهء دوستی و همکاری سال 1978 قید شده اند، اساس قرار داده است.

 

پاسخ مثبت اتحادشوروی به این پرسشِ رهبری افغانستان مبتنی بر مفاد مادهء 51 منشور سازمان ملل متحد است که به دولتها حق مسلم دفاع گروهی و یا انفرادی را برای دفع تجاوز و استقرار صلح میدهد، نیز است.

 

ما همانند دوستان ما این را در نظر داریم که هم در غرب و هم در شرق کسانی پیدا خواهند شد تا کمپاین تبلیغاتی را علیه این کمک و پشتیبانی که بشکل قانونی به افغانستان انقلابی صورت گرفته، براه اندازند. مگر چنانکه در گذشته این عمل صورت گرفته، هجوم و یورش دشمنان طبقاتی و ایدیولوژیکی ما نباید، مانع ما شوند تا به تارک بلندیهای دفاعِ منافعِ پهنآور خویش، امنیت ما، آرامش متحدین و دوستان ما منجمله دولتهایی مانند افغانستان که مردم آن ارادهء شکست ناپذیر خویش مبنی بر ادامهء راه برگزیده شان در جهت سوسیالیزم، دگرگونیهای انقلابیِ جامعه بسوی ترقی، نظام دموکراتیک و همکاری با کشورهای سوسیالیستی را انتخاب کرده اند، دست نه یازیم.  

 

ما یقین کامل داریم که دوستان ما بخوبی دلایلی که ما را به کمک جدی به افغانستان در شراطی کنونی واداشتند، را درک کرده و از جانب خویش از این اقدام انترناسیونالیستی ما پشتیبانی کامل مینمایند. دوستان ما البته درک میکنند که انکشاف اینچنین سریعِ اوضاع مانع از تبادلهء نظر بموقع ما در این مورد شده است.

 

از اجراآت خویش تیلگرافی اطلاع دهید.

 

 

 

 

 

جمعاً 7 نسخه 

 

 

 

 

 

*- اِریش هونیکر در آن وقت رهبر آلمان دموکراتیک، اِدوارد گریک رهبر پولند، یانوش کادار رهبر هنگری (مجارستان)، گوستاف هوساک رهبر چک وسلواکیا، تیودور ژیفکوف رهبر بلغاریا، فیدل کاسترو رهبر کوبا، تِسه دِنبال رهبر منگولیا و لی زوان رهبر ویتنام بودند (مترجم).


May 8th, 2010


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی